ÎMBĂIEREA
Primul lucru care se poate
spune despre o femeie care face baie este că gestul acesta nu este pentru ea în
principal igienic. Are alte semnificaţii, este un gest ritual, presupunînd în
consecinţă 1. Sacralitate şi 2. Valoare estetică. Fără să aibă nimic indecent
sau exhibiţionist, o femeie făcînd baie presupune totdeauna un ochi privitor. Ea
se mișcă instinctiv ca și cum ar fi privită. De aceea totul se topește în
spectacol. Se ştie că pentru antici nudul era semnul sfinţeniei, de aceea o
femeie purtîndu-şi cu graţie nuditatea (graţia se învaţă corporal, după aceea
abia vine graţia de a purta veşmintele şi de a gesticula, ca o consecinţă. Nu
există femeie graţioasă în rochie de ceremonie şi stîngace în intimitatea
nudităţii sale) este zeiască. Prezenţa oglinzii nu e pentru femeia rafinată
semn de egolatrie, narcisism, vanitate. Ci o necesitate vitală. Frumuseţea
trebuie dedublată pentru a putea fi îndurată. Trupul femeii este prin el însuşi
o capodoperă, îmbăierea nu face decît să lumineze această capodoperă. Coregrafia
îmbăierii poate avea, sigur, o importantă dimensiune erotică. Este, chiar,
erosul pur, purificat adică de orice contingenţe. Femeia la scaldă îşi este
autosuficientă. Nimic în plus nu mai e necesar. E semnul păcii interioare şi al
autocunoaşterii. Numai femeia se poate cunoaşte prin acest act non-raţional şi
non-sentimental, ci fizic. Atît de fizic, încît trece dincolo. Sigur că
liturghia aceasta intimă presupune o magnifică sinestezie, de la poveştile
fabuloase despre cosmeticalele Cleopatrei pînă astăzi. Toate simţurile sunt
solicitate la maximum, văzul (desigur!), parfumurile, alifiile, mîngîierile
care nu se mai termină, sunetul apei, poate chiar femeia fredonează abia sesizabil
o frîntură de melodie… Este Simbolismul întrupat. O toană de modă recentă cinematografiază
această scenă într-un decor de telenovelă: lumînări parfumate, petale de
trandafiri, săruri şi spume de baie, pahar de băutură fină. Ca orice este
excesiv şi prea săritor în ochi acest decor strică tocmai austeritatea gestului
de cunoaştere, mimează doar, falsificînd, poleind realitatea.
Una dintre cele mai
pictate scene din Vechiul Testament este tocmai povestea Suzanei făcînd baie și
pîndită de cei doi bătrîni libidinoși. Mă uit la celebrul tablou al maestrului
Guercino Suzana şi cei doi bătrîni. Îmi place în viziunea lui că există aici o
separaţie netă de planuri: frumoasa femeie, prezentată în plină lumină şi în
voluptoasa carnaţie deloc de top model, ci foarte naturală, este atât de
concentrată asupra ei înseşi, încît este total ruptă de realitatea din care fac
parte cei doi obsedaţi. Interesantă este şi atitudinea acestora: unul, văzut
din profil, o urmăreşte cu bolnava curiozitate lacomă specifică acestui tip de
scene. Celălalt însă, surpriză, nu priveşte spre Suzana, ci spre mine, privitorul
tabloului. Se instituie astfel un inedit dialog, vrea să mă ia complice la
scena de voyeurism, îmi atrage atenţia, cu indexul ridicat, şi cu o mişcare
accentuat dinamică menită să sugereze că fericirea acestei Imagini nu poate
dura decît foarte puţin, că taina la care îmi este dat să asist nu este dată orişicui.
Căci asta este, în ultimă instanţă, o femeie care se scaldă, o taină. Nu numai
pentru bărbat, ci chiar şi pentru ea însăşi. De aceea, purificarea este, pentru
femeie, totdeauna însoţită de
contemplare, femeia nu îşi încheie niciodată scalda fără să se contemple
(răutăcioşii spun admire....dar ad-mirarea, venirea la mirare, ce este altceva decît
începutul filozofiei?) îndelung în oglindă. Cine va putea rezuma vreodată
(chiar femeie fiind) puzderia de gînduri care alcătuiesc pînza de păianjen a
acestei contemplaţii? De la freamătul nerăbdător de experienţe al puberei la
slava liniştită a „femeii de 30 ani” şi pînă la femeia matură vînînd cu o disperare
neştiută de nimeni semnele Timpului pe acest trup al slavei stătătoare, cum îi
spune Ion Barbu. Apoteoză şi tristeţe, deci filozofie ne apare din nou
îmbăierea zeului femeie. Îmbăierea suspendă timpul. Intrînd în baie, femeia
iese din vremelnic. Devine operă de artă.
Dacă o femeie trebuie
educată să-și poarte cu eleganță nuditatea, poate că un bărbat, în sensul de
gentleman, ar trebui educat să privească la fel de elegant nuditatea femeii.
Asta nu exclude dorința, dar exclude trivialul. Anatomia include bucuria. O
femeie la baie, singură cu sine, singură în sine, lucrează la justificarea
Creației. Timpul petrecut de ea în baie ni se pare nouă, profanilor, totdeauna
prea lung. De fapt, în ceremonialul, complicat ca o învestire, plin de etape și
trape, niciodată înțelese pe de-a-ntregul de altcineva, îmbăierii femeia aduce
un tribut, de care în genere se ferește, naturalului. Miile de mari și mici
trucaje de care se folosește în cotidian pentru a-și îmbogăți feminitatea,
afectarea, dispar și rămîne ea însăși. Cred că multe femei plîng în
singurătatea băii și nu e nimic telenovelistic sau melodramatic în asta. E o
secvență a ceremoniei. Am evitat înadins versantul erotic al scenei. E prea
evident pentru a fi interesant. În mod paradoxal, niciodată femeia nu ascunde
mai multe decît atunci cînd e complet goală. Cine crede că văzînd a și înțeles,
se înșală amarnic. Dez-văluirea e ultima, cea mai vicleană viclenie a Evei
care, astfel, se ascunde pentru totdeauna.
Sînziene 2012
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați