LECTURA – PIATRA DE PE FUNDUL RÂULUI
- 2 -
Și astfel
am trecut spre a treia prejudecată pe care ne propunem să o deconstruim. Mitul eficienței,
al folosului. Întrebarea „la ce folosește lectura” este una dintre acele
întrebări „proaste”, care nu pot duce la nici un răspuns îmbogățitor. Pur și
simplu pentru că lectura nu trebuie să „folosească” la ceva sau, dacă e de
căutat totuși un folos, el se află într-un alt plan al existenței decât acela
în care suntem obișnuiți a-l căuta. Să mă explic… trăim într-o societate a unui
pragmatism al imediatului, are valoare
numai ceea aduce un folos material imediat și vizibil. Or, lectura nu se încadrează
evident deloc în acest model. Ea este prin natura ei ontologică desuetă, întrucât
trimite la o ordine metafizică (să nu ne temem de cuvinte!) care nu se mai
potrivește cu refuzul absolut al acestor valori în mentalul și educația noastră
postmoderne. Lectura adevărată (voi
explica) contrazice ochelarii de cal ai pragmei care domină educația deja de
mai bine de un secol, cu din ce în ce mai puține alternative. Vă mărturisesc,
atunci când preiau o nouă clasă de literatură prima întrebare pe care le-o pun elevilor
este exact aceasta, a noastră, de azi: la ce folosește literatura? Răspunsul lor
este, în zdrobitoarea majoritate a cazurilor, de o dezarmantă, întristătoare
uniformitate, demonstrând indirect sărăcia de concepție a predării literaturii,
felul în care un învățământ idiotizant aplatizează gândirea în loc să stimuleze
valoarea, și ea desuetă, a originalității. Ei răspund cel mai adesea: la
îmbogățirea vocabularului. Dar nimeni nu
citește ca să-și îmbogățească vocabularul. Nimic despre ceea ce înseamnă
plăcerea textului, despre valorile universului ficțional, despre funcția
poetică a limbajului. Nimic despre forțele ascunse ale limbii. Căci, cum observa
Eminescu, nu noi suntem stăpânii limbii, ci limba este stăpâna noastră. Deci:
la ce folosește literatura? Repet: la nimic din ceea ce se numește îndeobște folos. Sigur, există studii neurologice care
arată o altă structură a creierului pentru cei care citesc sau ascultă muzică. Dar
nu la acest aspect de specialitate mă refer aici. Ci la un înțeles banal, comun
al cuvântului, și din acest punct de vedere literatura
nu folosește la nimic și nimănui! În postmodernitatea noastră tot mai săracă
spiritual asistăm – neputincioși? – la dezbrăcarea omului, rând pe rând, de
toate veșmintele umanității sale. Dez-umanizarea, reducerea omului la plăcere,
deci fiziologie, este opusă lecturii. Lectura presupune o scară de valori. Atrag
atenția asupra cuvântului scară care presupune: ierarhie, efort, inițiere,
verticală, discernământ, adică severă cernere a grâului de neghină. Adică exact
termeni opuși nivelării pe orizontala juridică a postmodernității. Valorile umanismului
clasic sunt, rând pe rând, abolite, înlocuite pervers cu valorile individualismului,
care sunt altceva. Literatura edifică și este edificată pe asumarea acestor
valori trans-individuale. Dacă nu „te identifici” cu doamna Bovary sau cu
Oblomov, dacă ești prins în închisoarea definitivă a „eului”, nu înțelegi
rostul lecturii a cărei menire e tocmai să adauge ceva la Eu.
Anul trecut mi-au atras atenția două
statistici care, aparent fără nicio legătură între ele, se cer totuși citite
împreună. Cifrele date publicității de organismele UE abilitate arată că suntem
pe ultimul loc la consumul de pastă de
dinți, dar și la consumul de carte. Și pe unul dintre primele locuri la
consumul de televiziune. Dacă vrem să înțelegem ce se întâmplă în România, ar
trebui să citim împreună aceste statistici care multe explică… Vă dezvălui cum
le răspund eu elevilor după testul amintit mai sus. Pentru că nu le pot oferi
explicațiile oarecum sofisticate de aici, le dau exemplul cu pasta de dinți. Ceva
de genul: așa cum trebuie să te speli pe dinți, tot așa trebuie să te speli și
pe suflet, pe care se depun murdării ce riscă să-l altereze, să-l îmbolnăvească
iremediabil. Și metoda cea mai la îndemână a „curățirii” sufletului este arta,
în cazul nostru literatura ca fiind cea mai ușor accesibilă totuși. Nu e nimic
original aici, e doar, spusă simplu, antica teorie a katharsisului, a
purificării. Ba mai mult, e și ceva din definiția kantiană, atât de mult îndrăgită
de Maiorescu, a frumosului ca finalitate fără scop. Literatura adevărată este
un mod de a ne curăța sufletele. Nu știu cum se petrece asta, este o taină, dar
se petrece. Ea este în strânsă legătură, cum vă spuneam la punctul 2, cu
timpul. Mai precis, cu ritmul. Există
ritm în toate – recitiți Eccleziastul! Un
ritm al respirației și unul al rugăciunii, unul al iubirii și altul al
anotimpurilor, unul al faptelor și altul al sentimentelor. Ritmul lecturii este
unul lung, aproape insesizabil. Din el nu percepem decât rodul final.
Încerc acum,
în final, să vă deslușesc imaginea din titlul expunerii mele, în care am
încercat să focalizez metaforic tustrele înțelesurile și neînțelesurile
lecturii. Imaginați-vă o piatră pe fundul unui râu repede de munte. Sau al unui
fluviu majestuos de câmpie. Piatra aceea ascunsă, neștiută, este șlefuită de
trecerea necontenită a apelor. Acesta este rostul ascuns pe care-l văd eu al
lecturii. Ea provoacă o îndelungă, insesizabilă, uneori abia vizibilă pe
distanța a mai multor generații, polizare,
șlefuire a spiritului și a sufletului. Sunt popoare ale cărții care arată
altfel decât cele în curs de alfabetizare. Spiritul acesta șlefuit, care reflectă lumea adecvat, oglindă venețiană de
profunzime, numai lectura îl construiește. Să observăm un lucru: în vreme ce tot felul
de alte citiri: de pe bloguri, rețele șamd, se desfășoară pe orizontală și ne
oferă spre observație cazuri, numai lectura literară ne oferă modele. Bovarisme găsim din abundență pe
FB, Madame Bovary e numai cea din romanul parcurs răbduriu. Sinucideri spectaculoase,
e plină presa de ele, fac rating. Anna Karenina e unică în nefericirea ei. Foarte
mulți ne-am trezit uneori cu o senzație larvară, numai personajul lui Kafka se
trezește la propriu sub formă de gândac. Vorbind despre lectură, am adus
implicit un fel de critică unui anume model uman, pe cale de a se generaliza. Cel
al omului recent, care nu mai știe să citească. Nu în sensul alfabetic. El nu citește propriu-zis, ci răstălmăcește textul, știe dinainte ce
ar trebui acesta să spună, „citirea” lui e oarecum pleonastică, de vreme ce ea
nu ar face decât să-i adeverească ceea ce el știe deja, prin lentilele ideologice care i-au fost montate. Pentru
el lectura nu mai e confruntare, de vreme ce el deține deja toate răspunsurile.
Nimeni nu poate spune la sfârșitul lui Război
și pace sau Cântecelor lui Maldoror: știam
eu! Și mai e ceva: lectura nu e act de socializare (unul dintre cele mai
oribile cuvinte pe care le folosim azi, un fel de Euri cancerigene ale
spiritului), ci de recluziune. Lectura te învață să fii singur cu spor. Este un
act secret, ca și dragostea. Și roadele ei se ivesc – poate – la fel de
misterios. Scufundați sub fluviul de cărți, să așteptăm ca sufletul să ne
devină oglindă a lumii prin îndelungată lustruire!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați