ROMÂNIA MEA ȘI A LUI
Unul
dintre cele mai frumoase daruri pe care le-am primit anul acesta a fost un
foarte elegant album de fotografii: ROMÂNIA
LUI IOSIF BERMAN, pe care aflăm siglele Asociației România Culturală și
A.F.C.N. și Federației Comunităților Evreiești din România. Albumul, bilingv,
cu textele în română și engleză, redă
publicului de azi o personalitate a publicisticii noastre dispărută în indiferențele
istoriei, fotograful Iosif Berman. Primul nostru fotograf de presă
profesionist. Cu toată neputința pe care o simt cuvintele în lipsa imaginilor,
încerc să sugerez aici frumusețea, bogăția, diversitatea și intensitatea
spirituală a acestor imagini. Evreu, dintr-o familie de așkenazi din celebrul
Burdujeni, naturalizați în urma participării tatălui la Războiul de
Independență, a venit în București și a devenit „omul cu o mie de ochi”,
colaborator al unora din cele mai cunoscute publicații românești interbelice:
Adevărul, Dimineața, Gazeta Ilustrată, Realitatea Ilustrată, Cuvântul Liber,
dar și internaționale New York Times sau National Geographic. Înainte de asta,
însă, fusese trimis în Rusia, în timpul Primului Război, l-a surprins acolo
revoluția, a fost arestat și de albi și de roșii, dar în cursul acestor
aventuri o cunoaște pe viitoarea sa soție, Raisa, cu care va întemeia o familie
fericită. A avut cultul familiei și fotografiile „de familie” arată insistent chipuri și
ipostaze ale fericirii. Cele două fete ale cuplului au urmat și ele cariere
artistice: Luiza Berman, actriță de renume, cea care a păstrat cu devotament și
spirit de sacrificiu și cultul tatălui și cât s-a putut din imensa sa arhivă
foto, și Matilda (cunoscuta coregrafă Tilde Urseanu). Apoi Iosif Berman a
devenit fotograful oficial al lui Carol II, calitate în care s-a alăturat
inițiativelor culturale ale Regelui. În primul rând campaniilor sociologice ale
lui Dimitrie Gusti, la Goicea Mare, Cornova, Rușețu, Nereju, Fundu Moldovei,
Runcu între 1928 și 1940. Este reprodusă în album o scrisoare a profesorului Gusti, care îi
solicită imperios prezența, explicându-i că, fără imaginile lui, toată cercetarea
și munca lor pe teren (concepută, cum știm, în ciuda precarității mijloacelor
tehnice de atunci, ca integrată, cuprinzând și înregistrări audio și imagini)
ar fi incomplete. Și, trebuie să spun de pe acum, imaginile, care ar merita
fiecare analizată în parte, sunt excepționale. Iosif Berman a fost apreciat de
toată lumea Sărindarului interbelic, și de personalități ale epocii, de la Iorga
și Enescu la reporterii Brunea Fox sau Geo Bogza. Berman a fost peste tot: în
sate și pe bulevarde, în aer cu Bâzu Cantacuzino și cu trenul pretutindeni, la
Maglavitul lui Petrache Lupu și în mahalale, la Balcicul Reginei Maria și
alături de diferite evenimente ale Familiei Regale. Când vor fi editate (cum se
spune în textul final al albumului) complet toate clișeele rămase de la el, vom
avea o istorie în imagini a României interbelice neprețuită. După 1940 și
plecarea Regelui, steaua lui Berman apune, noul regim îi interzice prezența
publică și se stinge anul următor. Am rezumat cât am putut biografia acestui
personaj (este un personaj, nu numai al fotografiilor în care apare el însuși,
un personaj din cele care dau textura de rezistență a unei epoci cum este
Interbelicul românesc), așa cum e de aflat din materialele însoțitoare ale
albumului. Să le amintesc: Prefața,
semnată de Acad. Răzvan Theodorescu, prezentarea albumului în studiul Berman inedit, care explică
redescoperirea acestuia după 1990, aparținând Adinei Ștefan (moștenitoarea
fondului Berman de la dna. Luiza), o prezentare extrem de comprehensivă a
contextului istoric și a personalității jurnalistului, Omul cu aparatul de fotografiat de Emanuel Bădescu, o analiză a
temelor sale iconografice de Acad. Sabina Ispas, Drumurile fotografice ale lui Iosif Berman, și un Cuvânt de încheiere de Anca Beatrice
Todireanu.
Două
sunt întrebările pe care mi le-a ridicat desfătul ochilor pe aceste icoane din
alte vremuri. Prima, despre statutul
Imaginii în vremea noastră, ca formă de exprimare, de cunoaștere și de
memorie. A doua, despre necontenita nevoie de a ne revizui ideile asupra
acestei complicate și inepuizabile epoci a Interbelicului românesc. Aceste
fotografii ne somează să ne întrebăm, din nou, ce înseamnă într-adevăr
„civilizația imaginii” în care se spune că trăim. Într-adevăr, suntem asaltați,
sufocați de imagini, statice ori dinamice, care dublează, multiplică indefinit
și finalmente modifică radical realitatea, care devine un concept mult prea
flou. Dar care ascultă și ea de principiul inflației: cantitatea diminuează
calitatea. Altfel spus, civilizația imaginii nu înseamnă nimic fără o cultură a imaginii. Constatăm că omul de
azi, sufocat de imagini, nu știe, de fapt, să le „citească”, fie ele un clip
publicitar, un film artistic, un tablou ori o fotografie, clasică sau digitală.
Le „consumă” și se lasă consumat de ele pur și simplu, în timp ce sensurile îi
rămân ascunse. Tocmai împotriva unei astfel de fagocitări a Sensului ridică un
obstacol un astfel de album. Privind imaginile lui Berman, ești obligat să întârzii, să-ți odihnești ochiul
obosit pe echilibrul lor. Nu poți da
pagina repede. Este o copleșitoare, pentru noi cei de azi, invazie de Frumos pe
care ne-o propune omul acesta îndrăgostit de lumea captată prin obiectiv. Sigur
că se pot face analize tehnice: lumină, perspectivă, decupaj, ritm interior,
etc. Dar nu astea impresionează pe privitorul de azi (mai mult cred decât pe
contemporanii lui Berman, care se hrăneau din aceeași atmosferă), ci tensiunea
sufletească evidentă din fiecare clișeu. Fotografia presupune un cult al
memoriei, dar și știința de a face faptul cotidian memorabil. Pe ambele le deține la modul superlativ fotograful. O
horă, întâlnirea a doi cosași sau a trei coșari, niște rândunele pe sârmă sau
niște rufe întinse la uscat devin, în expunerea lui Berman, urme, martori ai
inefabilului, rup banalul muritor pentru a deveni semne ale imperisabilității frumosului. „Vânătorul de nori”, cum îi
spunea fiica sa, avea și răbdarea și viteza de reacție și atenția de a
surprinde, în orice privea clipa cu sens.
De aici bucuria evidentă a
fiecărei imagini. Autorul pare a triumfa de fiecare dată la gândul că a mai
smuls morții o clipă. Această jubilație se transmite cu generozitate
privitorului de azi. Obișnuit să ucidă
clipele prin imagini de o clip-ită. Epoca lui Berman era una în care imaginea
avea încă statut de unicat, nu se substituia cuvântului, sugera prin împlinire,
nu devora prin excludere structura complicată a realității. Fotografia avea rangul
înalt de martor, și răspunderea lui. Țăranii fotografiați de Berman își mai
puneau în coliba lor săracă „poza” făcută la târg la nuntă, sau la nașterea
vreunui prunc, toată familia, pe peretele de răsărit, alături de icoana cu
busuioc. Acesta era statutul fotografiei, complinire în mundan a sacrului.
Precaritatea tehnică a aparaturii de atunci ne dăruiește un aer de autenticitate pe care cel mai
perfecționat Nikon de azi mi-e teamă că a pierdut-o iremediabil. Limba veche
avea o formulare care, în ciuda a ceea ce cred pedanții, nu era deloc
pleonastică: am văzut cu ochii mei! Expresia instituia vederea, prin
subliniere, ca ultim criteriu al adevărului. Da, privind fotografiile
lui Berman vedem cu ochii noștri cum arăta o epocă pe care, fatalmente, nu o
cunoaștem decât livresc. Și este o „plus-cunoaștere”, ca să zic așa, absolut
necesară. Berman e prezent (e
condiția de bază a reporterului, fie el de cuvinte sau de imagini) și reușește să ne facă prezent, după
decenii, acel trecut deja foarte îndepărtat. E o școală a vederii, a faptului
că răbdarea obține, paradoxal, cele mai reușite efecte ale instantaneului.
Să
privim, de exemplu, fotografia (îmi place să-i spun „poză”, oare cuvântul, ușor
arhaic, s-a demodat?) în care ne este înfățișată o clacă (m-a dus gândul la
niște texte ale lui Dumitru Cristian Amzăr despre șezătoare, probabil erau
împreună în acele campanii). Femeile care torc sunt evident „așezate”, ca în
compoziția unei Renascentiste Cine de taină, îmbrăcate de sărbătoare,
torcându-și caierul ca niște Parce eterne. Totul într-un decor încărcat
etnografic, ex-punându-se cu ostentație demonstrativă. Există chiar și o poză a
Regelui Ferdinand (dacă ochiul meu obosit nu-mi joacă feste) în spate. Dar
fascinante sunt Chipurile acestor bătrâne. Chipuri de neam vechi, care vine din
eternitate și se duce în eternitate. Sculptate de timp. Ceva le leagă dar sunt
perfect individualizate fiecare. Fără îndoială avem un document etnografic
prețios, dar, înainte de asta, o capodoperă artistică. Fiecare fotografie are
un asemenea nexus care să te pună pe gânduri. Imaginea se deschide spre
poveste, devine poveste și, în felul acesta, capătă viață. Autorul nu caută
exoticul, pitorescul cu orice preț, excepționalul. Dimpotrivă, el încearcă să
capteze comunul, obișnuitul, identicul. De pildă, câtă singurătate și siguranță
și forță e în imaginea acelui moș care se întoarce de la coasă, cu traista și
coasa pe umăr și cu toiagul vârtos în dreapta! Observ că fotograful nu caută
niciodată dramatismul, îi place calmul „care nu deplasează liniile”. O poză cu
niște plutași în luptă cu vâltorile e una dintre puținele care te duc cu gândul
la o confruntare dintre om și stihii aici.
Acest
sentiment al păcii exterioare și interioare ne leagă de cel de-al doilea aspect
al viziunii lui Iosif Berman: atmosfera epocii. Interbelicul românesc mai are
multe să ne spună, să ne învețe și să ne dezvețe. Aici văd eu lecția minunată pe care ne-o oferă pozarul. Să contemplăm, în primul
rând, portretele. Cele ale Casei Regale au, firește, caracterul impus de
„discurs oficial”. Și totuși, reușește să le ofere credibilitate și viață, să
le scoată din „înțepenirea” care marchează îndeobște un astfel de discurs
vizual. Solemnitatea nu exclude firescul. Este apoi marea temă a familiei. Aici
ludicul și drăgăstosul și răsfățul și bucuria omului împlinit și dragostea
nemărginită pentru soția și fetele sale răzbat din fiecare imagine. E un fel de
imn de mulțumire în aceste compoziții, adresat Domnului pentru atâta fericire. Epoca
e surprinsă prin oameni. Autorul este evident un iubitor de viață, de oameni. Lumea
rurală pe care ne-o prezintă este cea a cuviinței.
Două femei, una cu pruncul în brațe, se închină la o troiță. E aici un
hieratism de icoană bizantină. La fel în statura țăranului în alb care vine pe
lângă carul cu fân ca și cum s-ar ruga, într-o așezare a mâinilor de reculegere
cuviincioasă. Iosif Berman știe să îmbine în duhul adevărului rigoarea
documentului antropologic cu frumosul operei de artă, fără să le afecteze pe
niciuna. Sunt apoi instantaneele din viața urbană. Bătrânele, dintre care una
surdă, cu pâlnia la ureche, într-o conversație pe bancă. Tomberoanele
salubrității înșirate la riglă, într-o ordine militară, ca de paradă. O aproape
suprarealistă imagine cu un câmp de damigene, spațiul de depozitare al cine
știe cărei sticlării. Biserici, parcă mereu pierdute în ceață. Târgoveții la
piață (unde nu pare a-l interesa „bâlciul” caragialian, ci tot liniștea, adesea
sunt surprinși dormitând lângă tarabă). Doamne elegante jucând șah. O șatră în
care m-a frapat (antropologic!) asemănarea corturilor cu cele pe care le vedeam
în copilărie în filmele cu Pieile Roșii. O țărancă desculță înălțându-se pe
vârfuri pe un peron pentru a-i întinde unei doamne cu două fete la geamul
trenului București-Dărmănești- Vatra Dornei un pahar umplut din ulcica din
mână, poate lapte, poate vreun sirop. E o eleganță de balet clasic în
dinamismul vertical al mișcării. Doi oameni care sparg gheața cu topoare, pe un
sloi, surprinși tot într-un moment de repaus, în timp ce-și aprind țigările.
Totul reflectat în apă. Niște mori de vânt stranii în precaritatea lor. Și acea fotografie care rușinează toate
superlativele, pe bună dreptate reprodusă în format mare, pe pagină dublă, cu
Hora satului. Avem aici tot Coșbucul epopeic & Rebreanu realist, o întreagă
narațiune într-o imagine cu zeci de personaje. Și așa mai departe.
Aceste secvențe de imagini se articulează într-o Lume. O
lume coerentă, fragilă și frumoasă în sărăcia ei. O lume în alb și negru,
clară. O lume în care omul și natura nu s-au despărțit, nici măcar la oraș.
Ochiul atent și artist din spatele obiectivului a surprins esența acestei lumi,
oferindu-i adevărul neuitării. Vedem cu ochii noștri că această lume a existat.
Iosif Berman se situează pe sine ca păzitor al memoriei. Obligația memoriei
încarcă imaginile cu un lirism care nu este numai cel presupus de melancolia că
toată lumea aceea s-a stins. Intuiesc, nu știm, poate că viitoarele cercetări
de arhivă și monografii ne vor proba ipoteza, că artistul bănuia extincția
rapidă a acestei lumi tradiționale și valorilor ei și deci însemnătatea
inestimabilă, testimonială a clișeelor sale. Iosif Berman este liric pentru că
este comprehensiv, dar nu idealizează. Imaginile lui au o precizie care ne
sugerează că nu puteau fi altfel. O mare înghețată, un pod, o locomotivă, un
bătrân și un copil ducând o bătrână bolnavă cu o cotigă, toate devin semne ale
timpului. „Vede-n capăt începutul cine știe să le-nvețe”.
Ajung astfel la o chestiune care mi se pare a încadra
perfect trăsătura de eveniment cultural a apariției (în 2015, uitam să spun)
acestui album: titlul lui, România lui
Iosif Berman. Asta s-ar putea citi
la o primă vedere România din perspectiva
lui Iosif Berman. Și n-ar fi, desigur,
greșit… bazându-ne pe tot ce am spus până acum. Artistul avea un „ochi
inteligent” care știa să infuzeze sens imaginii decupate, depășind minimalul
ziaristic al documentului plat, simplă duplicare a realității (cum a devenit
fotografia azi, în epoca haoticei sale multiplicări digitale). Pentru noi,
paseiștii irecuperabili, România lui Berman este pur și simplu țara care ne
justifică. În ultima sa epocă în care își mai păstra identitatea. Din fiecare
clișeu răzbate acest specific al
oamenilor și al locurilor și care s-a pierdut sub timpuri și dezvăluirea lui
înseamnă monumentalizarea efemerului. Dar mai există un sens al titlului, și
acesta ne leagă și ne dezleagă de istorie. Este cel mai direct. România lui
Iosif Berman chiar este România lui
Iosif Berman. Așa cum este a mea, a ta și a tuturor celor care se simt
aparținându-i. Discursul fotografic al artistului este evident unul
îndrăgostit, pătimaș îndrăgostit, exact în sensul în care îndrăgostitul spune
„iubita mea”. Da, poate că definirea fotografiei ca vânare de nori e mai mult decât
o metaforă! Nu se poate încheia decât mulțumindu-le celor care au trudit pentru
această excepțională restituire: coordonator Anca Beatrice Todireanu,
grafic-design layout și copertă Roland Edgar Vasiliu, prelucrare imagini Andrei
Scărlătescu, traducere în engleză dr. Adriana Bulz, consultant științific Acad.
Răzvan Theodorescu, editor dr. Cătălin D. Constantin.
Și iarăși nu putem încheia, răsfoind încă odată suita de
imagini, decât oftând prin parafrază că totul
este vânare de nori și ce oameni frumoși am avut în ce țară frumoasă! Nimic
despre prezent…
Christian Crăciun
1 august 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați