Am dat pe 1 septembrie un interviu on line jurnalistei Andreea Ștefan de la Oglinda de azi, care va apărea, cred, în nr. de marți 6 sept. Îmi permit să fur nițel startul publicându-l pe blog:
Cum este
să fiţi scriitor într-o Românie în care o mare parte a populaţiei este
extaziată de "dramele" unor personalităţi "cu valoare", în
care tineretul este furat de un sistem social vulgar, în care politica este
sursă sigură de îndobitocire a multor creiere?
-
Nu este facil. Arta este opusul vulgarității (și a fi
vulgar nu înseamnă a folosi cuvintele cu P…și F…, ci cu totul altceva). Și cel
mai mizantrop, mai hermetic, dintre scriitori are nevoie de un public. Depinde,
sigur și de pretențiile pe care le ai față de tine, de ceilalți, sau de genul
pe care-l cultivi. Un roman SF va avea obligatoriu o audiență mai mare decât un
volum de poezii. Dar nu trebuie să dramatizăm, scriitorul adevărat își află
totdeauna publicul său. Ca rol social, mi-e groază să observ că scriitorul este
văzut la noi ca un fel de inamic public nr. 1. Pentru că spune lucruri
neconvenabile masselor mângâiate pe burtă de anumite ideologii. E văzut ca un
parazit, o ciudățenie, și nicidecum ca lider de opinie. E drept că nici
scriitorimea ca breaslă n-a făcut nimic să merite încrederea, dimpotrivă. Pe de
altă parte, vorbim la noi despre o criză a lecturii, temă amplă, solicitând o
discuție aparte. (Adaug neapărat că e, în linia „paradoxului românesc”, dublată
de o criză a autorlâkului, se scrie și se publică enorm și enorm de multă
maculatură). Subliniez că detest obiceiul băștinaș al jelaniei din toate
cele. Deci nu mă plâng „că nu se
citește”. Și subliniez că nu pe tineri îi fac vinovați. Nu avem studii
sociologice serioase despre lectură pe categorii de vârstă, profesionale, în
funcție de domiciliu sau de pregătirea școlară. Știm doar că suntem pe ultimul
loc la cărțile citite per capita. Tinerii care nu citesc sunt de cele mai multe
ori, copiii unor adulți care nu citesc. Iar școala face, din nenorocire, totul
pentru a transforma lectura într-o ocupație inutilă, detestabilă, plicticoasă,
odioasă. Nu cultivă în nici un fel,
plăcerea lecturii. Explicam cuiva azi că generația mea este privilegiată:
noi am și citit cărțile bune la vremea potrivită, dar, chiar dacă nu suntem
„nativi digital”, putem folosi la modul cel puțin acceptabil și „devisurile”
actuale. Deci ne putem îmbogăți de la ambele izvoare. Ceea ce, mi-e teamă, cei
ce ignoră cultura clasică (în conținut și în forma de transmitere), fie ei și
programatori geniali, au pierdut. Cât despre politicieni, să-i lăsăm în
nimicnicia lor! Dar, atenție, nu se poate fără politică, prin care înțeleg asumarea conștientă de către cetățean a binelui public. De aceea politica
începe de la cultură.
Cum a aflat Christian
Crăciun că drumul său în lumea aceasta este sortit multor cuvinte scrise?
-
Citind, din copilărie. Mama mea era o cititoare pătimașă
și de la ea m-am molipsit. De la o anumită vârstă, am început să comentăm
împreună cărțile citite. M-a învățat cum se citește o carte, mi-a spus despre
scriitorii care erau încă nomina odiosa
atunci prin anii 60-70. Apoi liceul, cu profesori excepționali, facultatea,
mi-am dat seama (probabil din timpul liceului când am publicat primele texte?)
că trebuie să exprim ceea ce trăiesc,
experiența mea culturală. Încă pentru mine omul este esențialmente cultură și
abia apoi altceva. Anticipez aici și
întrebarea despre eseu.
-
Când şi unde aţi debutat?
Cred că în revista
liceului I.L. Caragiale din Ploiești, cu poezii (se putea altfel?). Apoi am
trecut în revistele studențești și în revistele literare oficiale la eseuri și
comentarii literare. Trebuie să-ți spun că nu sunt un fanatic al publicării,
dimpotrivă. Scriu greu și public și mai greu. Nu am vanități auctoriale.
Editorial am debutat abia în 2005, (la peste 50 de ani) cu volumul de eseuri Intrări în labirint.
Într-ale
cititului aţi făcut slalom printre genurile literare, însă, în scrieri v-aţi
oprit asupra eseului. De ce?
Pesemne pentru că eseul
îmi oferă maximum de libertate, se potrivește cel mai bine firii mele
introvertite, dar căreia nu-i plac uniformele și uniformizările. Eu nu fac, de
pildă, critică literară propriu-zisă (am explicat asta în prefața ultimei
cărți, Lectio Incerta), ceea ce scriu se preface în eseu, e un soi de
imperialism liric, dacă vrei, eu vorbesc despre mine indiferent de cartea sau
tema luate în discuție. Îmi place apoi că eseul este vertical, el te duce, ca o sondă, în profunzimea lucrurilor, pentru
a descoperi apa sau petrolul, depinde ce cauți. Epicul descrie relieful lumii, alunecă pe suprafețe (de
altfel nu am niciun strop de talent epic), poemul ține de alt univers, cu alte
legi, eseul mă lasă în voia lenei și a dezordinii mele.
.
-
Care dintre eseuri poartă o parte din sufletul
dumneavoastră?
Eiii, toate. Cel puțin așa
cred. Unii dintre cititorii mei de azi (n-o să crezi, există și așa ceva!) ai
primei cărți (care are texte de acum 30-40 de ani) îmi spun că mă exprimă
integral pe mine cel de azi. Asta poate fi ceva de rău, că, adică, nu am
evoluat. Sau de bine, că „m-am găsit” deplin încă de la început. Cert este că
„m-am grăbit încet”, ideea nu se prinde alergând, și mi-am grădinărit obsesiile
anotimp după anotimp. Și sunt convins că am procedat bine. Sigur că, citind
câteva decenii, am pretenția că instrumentul meu intelectual s-a mai rafinat.
Asta nu eu decid.
-
Există zi în care să nu citiţi sau să nu scrieţi?
Cum ți-am spus, nu
scrisul, respectiv publicatul, mă obsedează. Cititul da. Citesc mult prea puțin
față de cât aș vrea și de cât ar trebui. Zi de zi.
-
Stăpâniţi, de asemeni, arta de a scrie editoriale. Este
rubrica dumneavoastră din săptămânalul "Oglinda de Azi". Cum vă
alegeţi temele pe care le abordaţi? Vă inspiră realitatea?
Publicistica „politică”
(deși, de o vreme și aici am cam alunecat spre eseistică), e altceva, are alte
reguli. Aici priza la realitate și actualitate este obligatorie. Tema este, de
obicei, o chestiune recentă. Asupra
căreia încerc să ofer o viziune proprie, cât mai incomodă. Dar și mai aproape
de spiritul adevărului. Aici sunt mult mai atent la „cititorul” generic. Chiar
când încerc încăpățânat să-l calc pe bătăturile gândirii prin afirmații
insolente, incomode. Doare, și injuriile primite sunt o bună dovadă.
-
Ce înseamnă pentru dumneavoastră această activitate
jurnalistică?
O chestiune de igienă
sufletească. Trebuie evacuate răul, urâtul pe care realitatea românească și
mondială ni le oferă din abundență. Mulți mi-au spus că e pierdere de timp,
risipire inutilă de forțe. Să rămân la „chestiile serioase”. La un moment dat,
renunțasem, pentru că este evident că o astfel de îndeletnicire reprezintă un
apogeu al zădărniciei. Nimic nu se schimbă. Dar, tot semn de egoism, am simțit
curând că mă sufoc. Trebuia să dau afară
ceea ce simțeam și gândeam despre o anume temă sau un anume eveniment. Aici
nu-mi reprim un limbaj mai frust și o exprimare mai puțin sofisticată. E vorba
și de îngrădirile de spațiu, un exercițiu stilistic util unui digresiv
excedentar ca mine.
Sunteţi profesor la Colegiul I.L. Caragiale din Moreni. Vă mai surprind în mod plăcut elevii dumneavoastră?
Îi mai regăsiţi pe cei de "ieri" în cei de "astăzi"?
Sunt
multe asemănări și multe diferențe. Asemănările mi se par mult mai interesante.
Nevoile sufletești și spirituale ale tinerilor nu s-au schimbat esențial, chiar
dacă și nouă și lor ni se pare că da. Când le dai ceea ce au ei nevoie,
înfloresc! Simplu, nu? Nu! E tare greu să-i scoți din presiunea mediului, chiar
și pe cei mai inteligenți. Azi ni se cere nouă, profesorilor, să ne adaptăm la
valorile lor. Până nu cu multă vreme în
urmă li se cerea elevilor să se adapteze la valorile maturilor. E o lungă
discuție aici, bucuria e când un tânăr îți spune: m-am lovit de cutare problemă
despre care ne vorbeați Dvs. și căreia nu i-am dat atunci atenție, ce bine ar
fi fost dacă vă ascultam. Nu vreau să scriu nimic despre predarea literaturii
în școală, care a ajuns o jalnică caricatură (lasă cacofonia acolo!). Dacă știi
să deschizi dialogul cu ei, tinerii te molipsesc cu tinerețea lor, uneori mi-e rușine
că-i „vampirizez”.
Într-o scriere, indiferent
de încadrarea sa ca gen, este important ce
se spune sau cum se spune?
În egală măsură, dacă-l
respecți pe Ce, dai maximă atenție
lui Cum.
Pe unul dintre site-urile
de socializare, le oferiţi prietenilor, în fiecare zi, "Doza de
Cioran"? De ce recomandaţi această doză, de ce Cioran şi nu altcineva?
Pentru că sunt
„cioranofil” înrăit, pentru că Cioran este unul dintre cei mai vii scriitori ai vremii noastre, pentru
că este foarte actual, pentru că scrie magnific într-o vreme în care limbile se
siliconează, pentru că vorbește despre noi fără ifose, pentru că e disperat și
vital în același timp, pentru că a citit tot, pentru că a trăit într-un fel de
călugărie laică, pentru că e liber în gândire până la insolență, pentru că se
contrazice permanent, pentru că e bizar, pentru că e un mistic fără Dumnezeu,
pentru că s-a îndrăgostit nebunește la bătrânețe, pentru lapidaritate, pentru
că a știut să nu devină „la modă”, pentru…..
Ce regrete aveţi pe plan
profesional?
Te referi la profesiunea
didactică sau la cea de scriitor? (pe care mă sfiesc să mi-o asum, de altfel).
La a doua niciunul. Ce fost, a fost! Ce va fi, va fi! La prima, multe, mari și
mai mărunte. Mai ales în ultimii ani, profesiunea didactică a devenit, prin
birocratizare și formalizare excesive, un fel de a mesteca noroi de cuvinte.
În 2002 aţi scris un eseu
intitulat "Ce citesc scriitorii?". Ce citeşte scriitorul Christian
Crăciun?
De câțiva ani, mai puțină
literatură propriu-zisă și mai multă eseistică filosofică și politică,
teologie, istorie, filozofie…de astea….
Ce cuvinte vă plac cel mai
mult?
Oooo, asta nu m-a întrebat
nimeni până acum! Îmi plac Cuvintele. Mai ales cele vechi. Să le pipăi, să le
miros, să le gust, să le dibui sensurile, etimologiile, sonoritățile, să mă joc
acrobatic speculând asupra lor. Îmi plac mai ales sintagmele fixe (am și avut
în tinerețe o rubrică într-o revistă de cultură în care mă jucam cu astfel de
„molecule” lingvistice de gen: a te face luntre și punte, a înțărca, a cădea pe
gânduri, test și țest, în cerul gurii etc.). Mai acum o săptămână am scris ceva
despre om de treabă.
Dacă v-aţi putea îndeplini
o dorinţă acum, care ar fi aceea?
Să trăiesc ceea ce trăiesc
acum, dar să am 40 de ani.
1 sept 2016
Cum este
să fiţi scriitor într-o Românie în care o mare parte a populaţiei este
extaziată de "dramele" unor personalităţi "cu valoare", în
care tineretul este furat de un sistem social vulgar, în care politica este
sursă sigură de îndobitocire a multor creiere?
-
Nu este facil. Arta este opusul vulgarității (și a fi
vulgar nu înseamnă a folosi cuvintele cu P…și F…, ci cu totul altceva). Și cel
mai mizantrop, mai hermetic, dintre scriitori are nevoie de un public. Depinde,
sigur și de pretențiile pe care le ai față de tine, de ceilalți, sau de genul
pe care-l cultivi. Un roman SF va avea obligatoriu o audiență mai mare decât un
volum de poezii. Dar nu trebuie să dramatizăm, scriitorul adevărat își află
totdeauna publicul său. Ca rol social, mi-e groază să observ că scriitorul este
văzut la noi ca un fel de inamic public nr. 1. Pentru că spune lucruri
neconvenabile masselor mângâiate pe burtă de anumite ideologii. E văzut ca un
parazit, o ciudățenie, și nicidecum ca lider de opinie. E drept că nici
scriitorimea ca breaslă n-a făcut nimic să merite încrederea, dimpotrivă. Pe de
altă parte, vorbim la noi despre o criză a lecturii, temă amplă, solicitând o
discuție aparte. (Adaug neapărat că e, în linia „paradoxului românesc”, dublată
de o criză a autorlâkului, se scrie și se publică enorm și enorm de multă
maculatură). Subliniez că detest obiceiul băștinaș al jelaniei din toate
cele. Deci nu mă plâng „că nu se
citește”. Și subliniez că nu pe tineri îi fac vinovați. Nu avem studii
sociologice serioase despre lectură pe categorii de vârstă, profesionale, în
funcție de domiciliu sau de pregătirea școlară. Știm doar că suntem pe ultimul
loc la cărțile citite per capita. Tinerii care nu citesc sunt de cele mai multe
ori, copiii unor adulți care nu citesc. Iar școala face, din nenorocire, totul
pentru a transforma lectura într-o ocupație inutilă, detestabilă, plicticoasă,
odioasă. Nu cultivă în nici un fel,
plăcerea lecturii. Explicam cuiva azi că generația mea este privilegiată:
noi am și citit cărțile bune la vremea potrivită, dar, chiar dacă nu suntem
„nativi digital”, putem folosi la modul cel puțin acceptabil și „devisurile”
actuale. Deci ne putem îmbogăți de la ambele izvoare. Ceea ce, mi-e teamă, cei
ce ignoră cultura clasică (în conținut și în forma de transmitere), fie ei și
programatori geniali, au pierdut. Cât despre politicieni, să-i lăsăm în
nimicnicia lor! Dar, atenție, nu se poate fără politică, prin care înțeleg asumarea conștientă de către cetățean a binelui public. De aceea politica
începe de la cultură.
Cum a aflat Christian
Crăciun că drumul său în lumea aceasta este sortit multor cuvinte scrise?
-
Citind, din copilărie. Mama mea era o cititoare pătimașă
și de la ea m-am molipsit. De la o anumită vârstă, am început să comentăm
împreună cărțile citite. M-a învățat cum se citește o carte, mi-a spus despre
scriitorii care erau încă nomina odiosa
atunci prin anii 60-70. Apoi liceul, cu profesori excepționali, facultatea,
mi-am dat seama (probabil din timpul liceului când am publicat primele texte?)
că trebuie să exprim ceea ce trăiesc,
experiența mea culturală. Încă pentru mine omul este esențialmente cultură și
abia apoi altceva. Anticipez aici și
întrebarea despre eseu.
-
Când şi unde aţi debutat?
Cred că în revista
liceului I.L. Caragiale din Ploiești, cu poezii (se putea altfel?). Apoi am
trecut în revistele studențești și în revistele literare oficiale la eseuri și
comentarii literare. Trebuie să-ți spun că nu sunt un fanatic al publicării,
dimpotrivă. Scriu greu și public și mai greu. Nu am vanități auctoriale.
Editorial am debutat abia în 2005, (la peste 50 de ani) cu volumul de eseuri Intrări în labirint.
Într-ale
cititului aţi făcut slalom printre genurile literare, însă, în scrieri v-aţi
oprit asupra eseului. De ce?
Pesemne pentru că eseul
îmi oferă maximum de libertate, se potrivește cel mai bine firii mele
introvertite, dar căreia nu-i plac uniformele și uniformizările. Eu nu fac, de
pildă, critică literară propriu-zisă (am explicat asta în prefața ultimei
cărți, Lectio Incerta), ceea ce scriu se preface în eseu, e un soi de
imperialism liric, dacă vrei, eu vorbesc despre mine indiferent de cartea sau
tema luate în discuție. Îmi place apoi că eseul este vertical, el te duce, ca o sondă, în profunzimea lucrurilor, pentru
a descoperi apa sau petrolul, depinde ce cauți. Epicul descrie relieful lumii, alunecă pe suprafețe (de
altfel nu am niciun strop de talent epic), poemul ține de alt univers, cu alte
legi, eseul mă lasă în voia lenei și a dezordinii mele.
.
-
Care dintre eseuri poartă o parte din sufletul
dumneavoastră?
Eiii, toate. Cel puțin așa
cred. Unii dintre cititorii mei de azi (n-o să crezi, există și așa ceva!) ai
primei cărți (care are texte de acum 30-40 de ani) îmi spun că mă exprimă
integral pe mine cel de azi. Asta poate fi ceva de rău, că, adică, nu am
evoluat. Sau de bine, că „m-am găsit” deplin încă de la început. Cert este că
„m-am grăbit încet”, ideea nu se prinde alergând, și mi-am grădinărit obsesiile
anotimp după anotimp. Și sunt convins că am procedat bine. Sigur că, citind
câteva decenii, am pretenția că instrumentul meu intelectual s-a mai rafinat.
Asta nu eu decid.
-
Există zi în care să nu citiţi sau să nu scrieţi?
Cum ți-am spus, nu
scrisul, respectiv publicatul, mă obsedează. Cititul da. Citesc mult prea puțin
față de cât aș vrea și de cât ar trebui. Zi de zi.
-
Stăpâniţi, de asemeni, arta de a scrie editoriale. Este
rubrica dumneavoastră din săptămânalul "Oglinda de Azi". Cum vă
alegeţi temele pe care le abordaţi? Vă inspiră realitatea?
Publicistica „politică”
(deși, de o vreme și aici am cam alunecat spre eseistică), e altceva, are alte
reguli. Aici priza la realitate și actualitate este obligatorie. Tema este, de
obicei, o chestiune recentă. Asupra
căreia încerc să ofer o viziune proprie, cât mai incomodă. Dar și mai aproape
de spiritul adevărului. Aici sunt mult mai atent la „cititorul” generic. Chiar
când încerc încăpățânat să-l calc pe bătăturile gândirii prin afirmații
insolente, incomode. Doare, și injuriile primite sunt o bună dovadă.
-
Ce înseamnă pentru dumneavoastră această activitate
jurnalistică?
O chestiune de igienă
sufletească. Trebuie evacuate răul, urâtul pe care realitatea românească și
mondială ni le oferă din abundență. Mulți mi-au spus că e pierdere de timp,
risipire inutilă de forțe. Să rămân la „chestiile serioase”. La un moment dat,
renunțasem, pentru că este evident că o astfel de îndeletnicire reprezintă un
apogeu al zădărniciei. Nimic nu se schimbă. Dar, tot semn de egoism, am simțit
curând că mă sufoc. Trebuia să dau afară
ceea ce simțeam și gândeam despre o anume temă sau un anume eveniment. Aici
nu-mi reprim un limbaj mai frust și o exprimare mai puțin sofisticată. E vorba
și de îngrădirile de spațiu, un exercițiu stilistic util unui digresiv
excedentar ca mine.
Sunteţi profesor la Colegiul I.L. Caragiale din Moreni. Vă mai surprind în mod plăcut elevii dumneavoastră?
Îi mai regăsiţi pe cei de "ieri" în cei de "astăzi"?
Sunt
multe asemănări și multe diferențe. Asemănările mi se par mult mai interesante.
Nevoile sufletești și spirituale ale tinerilor nu s-au schimbat esențial, chiar
dacă și nouă și lor ni se pare că da. Când le dai ceea ce au ei nevoie,
înfloresc! Simplu, nu? Nu! E tare greu să-i scoți din presiunea mediului, chiar
și pe cei mai inteligenți. Azi ni se cere nouă, profesorilor, să ne adaptăm la
valorile lor. Până nu cu multă vreme în
urmă li se cerea elevilor să se adapteze la valorile maturilor. E o lungă
discuție aici, bucuria e când un tânăr îți spune: m-am lovit de cutare problemă
despre care ne vorbeați Dvs. și căreia nu i-am dat atunci atenție, ce bine ar
fi fost dacă vă ascultam. Nu vreau să scriu nimic despre predarea literaturii
în școală, care a ajuns o jalnică caricatură (lasă cacofonia acolo!). Dacă știi
să deschizi dialogul cu ei, tinerii te molipsesc cu tinerețea lor, uneori mi-e rușine
că-i „vampirizez”.
Într-o scriere, indiferent
de încadrarea sa ca gen, este important ce
se spune sau cum se spune?
În egală măsură, dacă-l
respecți pe Ce, dai maximă atenție
lui Cum.
Pe unul dintre site-urile
de socializare, le oferiţi prietenilor, în fiecare zi, "Doza de
Cioran"? De ce recomandaţi această doză, de ce Cioran şi nu altcineva?
Pentru că sunt
„cioranofil” înrăit, pentru că Cioran este unul dintre cei mai vii scriitori ai vremii noastre, pentru
că este foarte actual, pentru că scrie magnific într-o vreme în care limbile se
siliconează, pentru că vorbește despre noi fără ifose, pentru că e disperat și
vital în același timp, pentru că a citit tot, pentru că a trăit într-un fel de
călugărie laică, pentru că e liber în gândire până la insolență, pentru că se
contrazice permanent, pentru că e bizar, pentru că e un mistic fără Dumnezeu,
pentru că s-a îndrăgostit nebunește la bătrânețe, pentru lapidaritate, pentru
că a știut să nu devină „la modă”, pentru…..
Ce regrete aveţi pe plan
profesional?
Te referi la profesiunea
didactică sau la cea de scriitor? (pe care mă sfiesc să mi-o asum, de altfel).
La a doua niciunul. Ce fost, a fost! Ce va fi, va fi! La prima, multe, mari și
mai mărunte. Mai ales în ultimii ani, profesiunea didactică a devenit, prin
birocratizare și formalizare excesive, un fel de a mesteca noroi de cuvinte.
În 2002 aţi scris un eseu
intitulat "Ce citesc scriitorii?". Ce citeşte scriitorul Christian
Crăciun?
De câțiva ani, mai puțină
literatură propriu-zisă și mai multă eseistică filosofică și politică,
teologie, istorie, filozofie…de astea….
Ce cuvinte vă plac cel mai
mult?
Oooo, asta nu m-a întrebat
nimeni până acum! Îmi plac Cuvintele. Mai ales cele vechi. Să le pipăi, să le
miros, să le gust, să le dibui sensurile, etimologiile, sonoritățile, să mă joc
acrobatic speculând asupra lor. Îmi plac mai ales sintagmele fixe (am și avut
în tinerețe o rubrică într-o revistă de cultură în care mă jucam cu astfel de
„molecule” lingvistice de gen: a te face luntre și punte, a înțărca, a cădea pe
gânduri, test și țest, în cerul gurii etc.). Mai acum o săptămână am scris ceva
despre om de treabă.
Dacă v-aţi putea îndeplini
o dorinţă acum, care ar fi aceea?
Să trăiesc ceea ce trăiesc
acum, dar să am 40 de ani.
1 sept 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați