UN MISTIC AL TEATRULUI
Cartea de teatru
face la noi figura unei cenuşărese. Rară în bibliografia generală, fără succes
la public, arareori recenzată în revistele de cultură, se traduce puţin din
afară, este căutată doar de cei de specialitate. Şi totuşi, avem câţiva dintre
marii regizori de teatru din lume, avem actori competitivi, şi nivelul teoriei
teatrale este acceptabil, chiar dacă rămâne o nişă foarte strâmtă. Când este
bine scris, eseul despre teatru este la fel de incitant (de nu şi mai şi!) ca şi
oricare alt tip de eseu literar. Ne lipseşte doar o educaţie a receptorilor.
George Banu este un fenomen al teatrologiei noastre. Posesivul
este oarecum inadecvat, stabilit în Franţa exact acum 40 de ani, de trei ori
preşedinte al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, profesor la Sorbona şi în multe ale
locuri, din Canada până în China, este omul care pare că a văzut totul şi că a
consemnat tot ce s-a întâmplat în teatrul lumii în ultima jumătate de secol. Scrie
sclipitor, găseşte mereu subiecte şi abordări care te iau prin surprindere;
teatrul ca lume şi lumea ca teatru nu este pentru el o găselniţă teoretică,
probează prin tot ce a scris că este, să zic aşa, o „metonimie ontologică”,
scriind despre teatru, el scrie mereu despre condiţia umană în general. Acum
ceva vreme, am vrut să fac un text despre Spatele
omului, superbul eseu album dedicat hermeneuticii imaginii „din spate” în
teatru, pictură, cinematografie. Mi se părea o temă surprinzătoare, o perspectivă
excepţională pentru acest prag inter-milenar în care „omul” se îndepărtează
(ireversibil?), îşi pierde chipul şi, deci, identitatea, devine o simplă
siluetă, un contur, un receptacul de bănuieli. Nu a fost să fie. M-am
concentrat acum, în schimb, pentru acest dulce-amar eseu despre Iubire şi neiubire de teatru (Polirom
2013). O profesiune de credinţă, un text care vrea să desfacă nodul oximoronic
numit teatru, inextricabilă alcătuire de contrarii. De cele mai multe ori,
motivele iubirii sunt aceleaşi cu cele ale neiubirii. Fiecare capitol surprinde
o astfel de polaritate. Faptul însă că ultimul se numeşte De ce nu am devenit scriitor este un discret indiciu să citim
cartea din această perspectivă. George Banu are o eleganţă şi o subtilitate a
rostirii care îl apropie de modelul barthesian al decriptării semnelor.
Probabil de aceea se simte atât de bine în teritoriul plin de ambiguităţi al
teatrului, literarul „pur” este mult mai simplu. Povesteşte cum a ratat cele
câteva experienţe de a scrie roman sau chiar teatru, cu siguranţă „lotul” său este
această rafinată hermeneutică a umanului dezvăluit prin actul teatral.
Spectacolul, Actorul, Regizorul, Spectatorul, Pictorul, Limbajul,
Decorul sunt elementele acestui discurs îndrăgostit. Toate elemente polare,
diurne şi nocturne, deopotrivă surse de iubire şi de neiubire. Uneori simultan,
alteori consecutiv. Enumer câteva dintre cele peste 30 de capitole. Opoziţiile
dintre scenă şi sală, dintre efemer (spectacol) şi durabil (textul), dintre
actor şi omul obişnuit, dintre comanda tiranică a regizorului şi „libertatea”
improvizaţiei, dintre scena încărcată şi scena goală, dintre artă şi
divertisment, dintre şoaptă şi rostirea patetică, dintre ceremonie şi joc,
dintre singurătate şi mulţime, dintre întunericul sălii şi lumina scenei,
dintre iluzie şi realitate, dintre fidelitatea reproducerii textului şi maxima
libertate faţă de el, dintre ieşirea la teatru şi rămânerea în fotoliul de lectură,
dintre a face şi a reface un spectacol, dintre spaţiul ascuns şi spaţiul
dezvăluit, autenticitate şi iluzie şamd. Am citat doar câteva dintre temele
celor aproape 40 de scurte eseuri care cuprind fiecare câte o astfel de
polaritate. Căci nu de alegere e vorba, frumuseţea şi indicibilul teatrului
stau tocmai în faptul că iubirea şi neiubirea ni se impun simultan. Nicio altă
artă, observă eseistul, nu suscită din partea admiratorului poziţii atât de
divergente.
Incertitudinea
este esenţa acestei arte. Iar ceea ce într-o analiză sau într-o anume
dispoziţie sufletească a spectatorului poate apărea ca un defect, din altă
perspectivă poate fi cea mai incitantă dintre provocări. André Malraux are un
eseu cu un titlu superb, Omul precar şi
literatura. Teatrul îşi trage substanţa din…, este făcut de… şi se
adresează în întregime acestui om precar, conştient de clipa rapidă şi iluzorie
în care este luminat pe scenă. Meditaţia lui George Banu despre ambiguităţile
constitutive ale teatrului este o meditaţie despre timp, căci în nicio altă
artă amprenta timpului şi tema morţii nu apar mai vizibile. Prea-umanul este,
în corporalitatea lui, ţinta căutării acestei sărbători de câteva ceasuri care
este spectacolul teatral.
Teatrul este un „concentrat de viaţă”, valoarea lui
sacrală vine şi din faptul că nu se repetă, nu este niciodată acelaşi. Unic. George
Banu analizează într-un capitol „urmele” teatrului, opţiunile unor regizori de
a şterge orice mărturie despre spectacolul lor, infidelitatea de principiu a acestor
mărturii, dar şi necesitatea lor fără de care teatrul nu ar avea istorie. Eseul
teatrologului nostru are o dimensiune de jurnal al acestui martor privilegiat
care a văzut cam tot ce era de văzut în teatrul secolului, fără să ajungă la
dezabuzare; consemnează experienţe, mărturii, discuţii, o seară petrecută
într-o cafenea după un spectacol răvăşitor sau o atingere „divină” a trupului
unui actor amestecat cu publicul. Este un fel de a elogia materia aceasta atât
de evanescentă a spectacolului care este, dincolo de toate teoriile, trăire. De
aici polarităţile în care se bifurcă (precum potecile din grădina borgesiană) la
nesfârşit hermeneutica teatrală. Eseistul are ceva din fineţea „japoneză”,
lucrează mult cu tăcerea, cu golul, cu nespusul în aceste crochiuri care nu
depăşesc fiecare câteva pagini şi în care îşi recapitulează hedonist şi sceptic
o viaţă de urmărit spectacole, cu bunele şi relele ei. A muta teatrul în
cuvinte nu este o treabă lesnicioasă, la fel ca şi muzica de pildă. De altfel,
cultura profesorului de teatru, de la muzică la artele plastice, cinematografie,
literatură şi filozofie îl face să hermeneutizeze atât de profund despre artele
spectacolului. A interpreta (în ambele sensuri majore ale cuvântului) este
impulsul originar pentru acest tzunami de semne atât de diferite care este
teatrul. „Dacă fac teatru, e pentru că iubesc oamenii”, citează cu insistenţă
George Banu zisa lui Eugenio Barba. Într-adevăr, probabil că mizantropii, cei
incapabili de a se livra total iluziei, ştiind că e iluzie dar iubind-o tocmai
pentru asta, nu pot iubi teatrul. Îmi propusesem la un moment dat să intitulez
aceste note „vena lui Caragiu”. În amintirea acelui neuitat rol al actorului
din Azilul de noapte în regia lui
Liviu Ciulei, jucat în sala de la Grădina
Icoanei. Norocul a făcut să stau atunci în primele rânduri şi
să pot observa acele amănunte care în mod obişnuit scapă spectatorului aflat la
o sanitară distanţă. M-a fascinat, până la a nu o uita după patru decenii, vena
de la gâtul lui Caragiu, se umflase, o vedeam cum pulsează, mă temeam
instinctiv că tensiunea a atins valori de explozie. De atunci, acea pulsaţie la
limita dintre viaţă şi moarte înseamnă pentru mine Actorul. Jocul periculos
numit teatru.
Alt aspect asupra căruia insistă eseistul este
polaritatea dintre „spectatorul captiv şi cititorul liber”. Teatru are nevoie
de prezenţă. Trebuie să te deplasezi
până la teatru, să faci faţă tuturor convenţiilor sociale (avem un capitol şi
despre raportul dintre massa socială aglutinată haotic şi publicul sălii de
spectacol), să ai grijă să nu ratezi acea clipă unică pe care o reprezintă un
anume spectacol, o întâlnire fericită. Lectura e mult mai liberă, întinzi uneori
mâna la întâmplare spre bibliotecă, mâna ia o carte oarecare cu care te afunzi
în fotoliu şi te pierzi în acest ritual singuratic. De aici comparaţia
iubitorului de teatru cu un Don Juan căutând mereu femeia, adică Spectacolul.
Socialmente, observă autorul, pe măsură ce am devenit tot mai afund prizonieri
ai „societăţii spectacolului” după binecunoscuta formulă a lui Guy Debord,
condiţia de spectator s-a degradat. Ritualizarea, sacralizarea raporturilor sociale
fiind cvasi-depăşite, coborâte definitiv în planul profanului, magia sălii de
teatru ca spaţiu sacru al acestei în-vestiri se pierde. Rămâne doar actorul,
numai el este în lumină, ultim vestigiu al unei lumi ierarhic structurate. De
und, poate, ceva din inexplicabilul său prestigiu, putere de fascinaţie. Poate
că unul dintre rosturile de azi ale teatrului ar fi tocmai această rememorare,
reînvăţare a artei de a fi singur într-o mulţime, a ad-mirării. Şi cu asta am
numit tocmai unul dintre motivele pentru care iubesc scrisul lui George Banu;
capacitatea lui niciodată dezabuzată de a admira, de a fi în căutare neobosită
a marelui eveniment, a spectacolului absolut.
Teatrul
este partea noastră nocturnă, misterioasă, mitică, jocul de-a ascuns-neascuns (cortina
separatoare, lumină-întuneric, realitate-vis etc) care duce, după paradigma din
Hamlet, la dez-văluirea adevărului prin punerea lui în abisul unui text
„interpretat de…”. „…la teatru te duci doar dacă simţi nevoia arzătoare să o
faci, dacă te-a cuprins un dor pe care doar el ţi-l poate alina, dacă scena te
atrage în perspectiva unei împreunări dorite cu ardoare. În absenţa acestei
dorinţe prealabile, în absenţa acestei aşteptări febrile, nu e cu putinţă nicio
relaţie, niciun schimb între tine şi scenă! Dar când ai ajuns să-ţi spui „Am
văzut toate spectacolele!”, când ai epuizat, rând pe rând, „toate speranţele”,
nu te închizi oare în tine? Şi nu devii oare, din pricina acestei
suprasaturaţii, un „rău spectator”? aşa
cum Mallarmé sfârşise şi el prin a fi un „rău cititor”? de ce te-ai mai duce la
teatru… de ce-ai mai ieşi din casă? Reţinerile acestea, ezitările, îndoielile
ucid dorinţa, iar temerea, de o (altă) inevitabilă decepţie îţi zăvoreşte uşa
locuinţei. Şi totuşi, continui să mă îndrept spre aceste săli cufundate în
întuneric în care mi-am petrecut viaţa, nu ca să-mi demonstrez că „sunt încă
activ”, ci pentru că n-am renunţat să aştept „un miracol”. Nu mai sunt
credincios, în schimb am devenit mistic. Acum caut Graalul evenimentului excepţional,
neprevăzut şi neaşteptat, pe care doar un spectacol unic mi-l va putea oferi….” (226)
Prestigiul
tradiţional al artei este legat de indestructibilitatea ei. Nichita Stănescu a
scris o excepţională parabolă lirică în Lecţia
despre cub surprinzând această sete pentru perfecţiune. Teatrul, artă
„străveche” totuşi, este construcţie a clipei. De aceea este atât de iubit de
fiinţa conştientă că e trecătoare, încă de la tragedia greacă. „…iubesc tot
ceea ce nu e dus până la capăt” mărturiseşte autorul. Exact acel colţ spart al
cubului nichitian. În teatru se intersectează, de fapt, două eternităţi. „Fără
mine, eternitatea operei e mută! Iar fără ea, sunt eu infirm! Avem nevoie unul
de celălalt. Noi doi” (193). De aceea, cum mărturiseşte autorul acestui eseu
îmbibat de profunde melancolii, poate visa în continuare teatru. Căci teatrul
este făcut, se ştie, din plămada viselor şi sol de cultură (în sens biologic)
al viselor.
Engramă a
timpului, intersecţie a două eternităţi, teatrul, observă hermeneutul nostru,
este mereu un miracol al învierii. Citând (are un deosebit rafinament al
citatului, trebuie neapărat remarcat asta când vorbim de stilul lui George
Banu) o frază a lui Strehler „Morţii se ridică din morminte”, el lansează această
teribilă interogaţie asupra neperisabilităţii celei mai perisabile dintre arte.
În treacăt, suntem îndemnaţi să reflectăm la faptul că sintagma „a juca teatru”
este singura în care numele unei arte desemnează un context negativ. Purtând
ideea de fals, prefăcătorie. Conotaţie la fel de veche ca şi teatrul însuşi,
probabil. Şi totuşi… la capătul oricărui spectacol de teatru se dezvăluie un
adevăr care este dincolo de noi. De aceea iubim şi neiubim teatrul, cum ne
iubim şi neiubim oglinda. Îmi vine a spune, parafrazând o binecunoscută formulă,
că George Banu scrie mereu despre căderea în teatru. Ca în Forma originară în
care umanul se manifestă spre de-jucarea destinului. Nu teatrul oare a impus,
de fapt, acest concept? Volumul se încheie cu o microantologie a neiubirii de
teatru, de la Platon
la moderni. Este un exerciţiu de introspecţie din care să înţelegem blocajele
şi relansările acestei arte aparte.
„Pentru
că am ratat literatura, m-am pomenit, izolat şi dezolat, pe ţărmul utopiei!
Totuşi, m-am implicat şi am luptat cât şi cum am putut ca să-l abordez în felul
meu, dar tare mi-ar mai fi plăcut să narez episoadele teatrului „trăit” seară
de seară şi să schiţez, totodată, forma teatrului „visat”! pentru că nu am fost
scriitor, n-am vorbit suficient văzut în dimensiunea lui umană, despre teatru
ca fenomen cotidian, despre acest teatru cu care uneori vieţuieşti în deplină
armonie şi care alteori te îngreţoşează de-a dreptul. Pentru că nu am fost
regizor, nu am avut alte viziuni decât pe acelea realizate de altcineva pe o
scenă. Aşadar, nici teatru „imediat”, nici teatrul utopic. Am trăit între teatrul
iubirii şi cel al neiubirii strâns împletite, aidoma unei delte unde apa dulce
şi apa sărată se amestecă până la indistincţie”. (142) Agua dulce, agua sala a
eseului în care George Banu navighează, niciodată vindecat de rănile teatrului.
O carte splendidă!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați