ORIZONTUL ȘI ABURUL
DUHULUI
La vernisajul retrospectivei Dan
Platon, de joi 3 aprilie, sculptorul Alfred Dumitriu a povestit cum lucra
pictorul și senzația sa că, atunci cînd fuma, părea de-a dreptul înconjurat de
aburul Duhului. Mi-a atras atenția această amintire încercînd să înțeleg
unitatea expoziției, ce nu părea o simplă expunere de tablouri, ci dezvăluia o
sintaxă anume. Un sens unitar, crescînd cu dificultate, pe măsură ce
întrezăreai legături inaparente între două-trei teme fundamentale. Pictură
abstractă, sigur, dar nu simbolică, pictură ce se cere nu numai privită ci mai
ales primită. Uneori e mai greu să primeşti decît să oferi. Necesită, adică, o
stare de calmă deschidere către solaritatea ei obsedantă.
Două mi s-au părut deci metaforele recurente ale expoziţiei: soarele şi
orizontala. Aproape că nu există tablou în care o tuşă orizontală extrem de
fermă să nu sublinieze la un moment dat o separare de planuri. Şi atunci mi-am dat seama că expoziţia
trebuie „citită” într-un anume sens. Pentru a privi soarele în faţă îţi trebuie
pregătire… Punctul de pornire se cuvine să fie desigur cele două variante de Dealuri, imagine emblemă fericit aleasă
şi pentru afişul expoziţiei şi pentru albumul somptuos, pe care pictorul îl
merita cu prisosinţă. Ele sunt de o simplitate ascetică, aproape copilărească,
o curbă, o semi-elipsă ori hiperbolă, conturată printr-o linie dublă, deschisă la
culoare, şi care separă cele două planuri de culoare uniformă. Esenţializare şi
nelinişte, pentru că în pîntecul plat (nicio intenţie de perspectivă,
dimpotrivă) al dealurilor se află „ceva”, într-una dintre variante doar un alt dreptunghi
conţinut, de altă culoare, în cealaltă acest alt spaţiu este populat de semne
tainice. E smerenie şi bucurie în această simplitate. Nu sunt deloc specialist
în arte plastice, de aceea îmi îngădui o lectură „narativă”, sintactică, a
tablourilor a cărei cheie, mărturisesc, tocmai aceste dealuri mi-au oferit-o.
M-a dus gîndul la Spaţiul Mioritic blagian, mai ales după ce am văzut
misterioasa Mioriţă, aflată la limita
figurativului şi intrigînd prin „norul alb” cumulus („nor de vreme bună” se
spune) acompaniind o abia schiţată, filiformă, siluetă feminină, tot în alb, cu
părul lung, negru, şi care este literalmente tăiată de orizontala tot albă a
orizontului, forţînd pentru o clipă iluzia unei reflectări a siluetei într-o
apă sau în aerul încins al verii („tăind
pe înecarea cirezilor agreste,/ în grupurile apei, un joc secund, mai pur”
îţi sună imediat refrenul barbian, cu care toată această pictură hermetică în
genere îmi pare a avea ascunse rezonanţe). Să nu rîdeţi, dar cealaltă siluetă,
învolburare albă, mi-a evocat acel simpatic duh eliberat din lampă în animaţia
poveştii lui Alladin de Disney. O a doua orizontală albă, mult mai scurtă, pare
a fi pămîntul pe care se sprijină imaginea femeii, dar din care se şi ridică conturul
fumegos a ceea ce ar putea fi ciobănaşul sprijinit în bîtă. Cele şase planuri
strict geometrice, perfect dreptunghiulare (în multe tablouri compoziţia
aminteşte de cea a „cîmpurilor” din heraldică) în care este împărţit tabloul
contrastează cu fluiditatea masivă,
liniştit-imperativă a Formei albe, după cum intersecţia cruciformă în care
apare silueta feminină spune ea însăşi o poveste. De-a dreptul straniu, este aici
tocmai soarele, lait-motivul circular al atîtor alte pînze. Aici apare ceva
pictat la modul naiv, copilăresc, dar avînd în aspectul lui tentacular,
invadator, neliniştit, ceva ameninţător, tocmai intrînd în contrapunct cu
staticul contemplativ al celor două siluete aburoase.
Avem deci plaiul, apoi orizontul (căci
ce altceva ar putea fi această obsesivă separare a josului de înalt?) şi avem
Soarele. Prezent în toată intensitatea lui, privit direct în ochi, ca să zic
aşa. Forme elementare: linie şi cerc, intensitate a culorii şi a căldurii. Abia
acum am înţeles metafora această obsedantă (termenul aparţine teoriei literare
dar cred că pot fi iertat dacă îl translatez şi aici, poeticitatea acestei
picturi îl justifică) a liniei orizontului care ne trimite la alt concept cheie
blagian: cenzura transcendentă. Concept gnoseologic, trimiţînd la puterea omului
şi la taina finală dinaintea căreia aceasta trebuie să se oprească. Spaţiul mioritic
este tocmai blînda acceptare a acestei limite, spune filosofia blagiană. De aceea
Soarele coboară, sofianic, nu privirea se ridică. Cele două figuri din Mioriţa privesc spre „pămînt”. Cerul
aproape că nu joacă nici un rol în această pictură. El este un interzis. De
aceea soarele este adus aproape, îţi
explodează în ochi, o bucurie pustiitoare, un dezmăţ de culoare. Pe cît de
strictă este geometria rectangulară, apollinică, pe atît de dionisiacă este
această focalizare pe pata galbenă a unui Luminător care nu luminează nimic.
Solaritate tragică. Da, liniile sunt cenzuri, ele despart fără să unească! Pe
cît de blîndă este curbura dealurilor, pe atît de intensă este lumina care
scaldă „plaiul”. Nimic folcloric, ilustrativ în toate astea, ci o comunicare
subterană cu „amprentele” (cum se numeşte poate singurul tablou cu adevărat
abstract de pe simeze) discrete ale lumii. Sunt, fireşte, şi indicii verticale,
dar, nu ştiu de ce, ele nu mi-au atras în aceeaşi măsură atenţia, mi-au părut
doar necesare elemente de echilibru compoziţional. Într-una dintre Solare, roata galbenă stă practic pe
orizontala dintr-o cruce, precum un cap de crucificat.
Povestind plaiul şi „limita care nu
limitează” (Noica), cuvintele încearcă o imposibilă traducere. Conceptul nu are
culoare, după cum culoarea nu are concept. Dar peste ambele pluteşte în deplina
sa libertate aripa duhului. Fumul. Claritatea acestor pînze şochează retina, fundalul
mereu neutru, panourile dreptunghiulare în ton sumbru închid spaţiul, formează ele
însele o limită: numai pînă aici se poate vedea! De aici încolo îţi trebuie un
alt organ, tocmai cel rîvnit de poet spre a înfrînge discontinuitatea
fundamentală a Lumii, organul fără nume din a 10-a Elegie Nichitiană: „Vine vederea, mai întîi, apoi pauză,/nu
există ochi pentru ce vine;/vine mirosul, apoi linişte,/nu există nări pentru
ce vine;/apoi gustul, vibraţia umedă,/apoi iarăşi lipsă,/apoi timpanele pentru
leneşele/mişcări de elipsă;/apoi pipăitul, mîngîiatul, alunecare/pe o ondulă
întinsă,/iarnă îngheţată-a mişcărilor/mereu cu suprafaţa ninsă”. Avem aici,
la modul poetic, tot alfabetul grafic al Dealurilor
şi frîngerilor orizontale ale lui Dan Platon. De aceea, pentru încheiere, tot
Poetul grăieşte din perspectiva Omului Fantă: „Retina omului-fantă e lipită/de retina lucrurilor./Se văd împreună,
deodată,/unul pe celălalt,/unii pe ceilalţi/alţii pe ceilalţi,/ceilalţi pe
ceilalţi./Nu se ştie cine îl vede pe cine.//Nu e loc pentru semne,/pentru
direcţii,/Totul e lipit de tot.//Omul fantă vine din afară,/el vine de
dincolo/şi încă mai departe de dincolo./Odată venit,/nu se mai ştie cine-a
venit/şi cine într-adevăr e de dincolo/şi încă mai departe de
dincolo/este.//Totul e lipit de tot;/pîntecul de pîntec,/respiraţia de
respiraţie,/retina de retină.”.
Pentru că ne-a permis să ne simţim „de
mai departe de dincolo” i se cuvine recunoştinţă pictorului Dan Platon.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați