ÎNNODAREA SEMNELOR
-
fragmente -
Cât o fi de când am citit ultima oară Noduri
şi semne? În memoria afectivă îmi rămăsese ideea că „nodul” ar fi însemnat
în acest volum ceva legat de memorie, aducerea aminte, aducerea în prezent,
recuperarea trecutului. Recitind acum volumul mă întreb de unde mi se insinuase
această idee. Nu că ar fi complet greşită, dar nu e deloc principală. Ce faci
când aţa se rupe? O înnozi. „A lumii
cîntu cu jale cumplită viiaţa,/Cu griji şi primejdii cum iaste şi aţa/Prea
subţire şi-n scurtă vreme trăitoare./O, lume hicleană, lume înşelătoare!”(Miron
Costin). Acesta e sensul cel mai simplu al acestui din urmă volum. Tragic
volum. Luate în parte, poeziile nu sunt agreabile unei analize. Sensul lor e
„cutia” întreagă, cu toate resturile de aţe, nasturi desperecheaţi, ace tocite
şi papiote încurcate. Remember. E cel mai tragic dintre volumele acestui poet,
altfel atît de solar. Ce face poetul sub iminenţa marii rupturi? Încearcă să
facă noduri la o ață putredă. E volumul unei salvări imposibile. Nu întîmplător
primul poem este căutarea tonului. Ca la începutul unui concert, în acea
dizarmonie de instrumente, cîntînd fiecare în legea lui şi pentru el. Numai că,
la Nichita,
dirijorul nu mai apare în scenă, concertul nu se mai desfăşoară, suntem deja
într-o eră post-poetică, (sau pre-poetică? Există aşa ceva?) în care ţăndări
disparate, asteroizi buimaci de imagini poetice obsedante colindă de capul lor
un univers lipsit de gravitaţia sensului. Volumul acesta este în întregime lui
o ultimă Elegie la moartea poeziei. Căci firea îi era prea discretă pentru a
scrie una la pre-simţirea morţii poetului.
„Animal monstruos, - înţelesul-
/s-a oprit, şi începe să se vadă…” Da, acesta este momentul. Şocul iniţial.
Big bangul poetic. Există atîta puritate în
felul în care Nichita trăieşte entropia sensurilor, încît teoria poeziei
moderne pare scrisă pentru el [de dezvoltat] Mi-a atras atenţia acum
geometrismul rectangular al desenelor lui Sorin Dumitrescu, aparent cu totul
opus fluidităţii care caracterizează volumul. Pictorul a privilegiat piatra,
unghiul sfîşietor al tălpii călătorului. Pelerinului? Noduri de drum, rătăciri
printre ruinele unei poezii dărîmate. Grecie solară, disperată şi tragică în
solaritatea ei, mereu fugind după nimfe, dar trăind din ruine.
Mircea Eliade are un
eseu cunoscut în Imagini şi simboluri, în care vorbeşte despre Zeul legător şi simbolismul nodurilor. Acesta este legat de ideea
imobilizării. Ceea ce căuta poetul, prins el însuşi într-un vîrtej
descensional, opus celui tineresc din „Du-mă,
fericire în sus”. Totul este legat de tot în „marele lanţ al Fiinţei” încă
de la început la Nichita,
de aici metamorfoza care este una dintre figurile principale ale poeticii sale.
Iar acum, cînd zalele ruginite ale sensurilor s-au rupt, magia poetică (textele
au de multe ori aspectul unor invocaţii, incantaţii absurde, precum descîntecul
arhaic, reminiscenţe ale unui proto-limbaj uitat). Legatul, spune Eliade, este
pentru om „un fel de arhetip al propriei
sale situaţii în lume”. Verbele a lega,
respectiv a dezlega au în limba
noastră şi un context de folosire strict magic, de descîntec malefic sau
benefic, şi în felul acesta cercul se închide. Roland Barthes, într-un celebru
articol din 1968, publicat în Communicatios
nr.11, analiza l`effet du réel (efectul
de real). „La désintégration du signe –
qui semble bien être la grande affaire de la modernité – est certes présente
dans l`entreprise réaliste, mais d`une façon en quelque sorte régressive,
puisqu`elle se fait au nom d`une plénitude référentielle,alors qu`il s`agit au
contraire, aujourd`hui de vider le signe et de reculer inifiniment son objet
jusqu’à mettre en cause, d’un façon radicale, l’esthétique séculaire de la
«représentation»” [Dezintegrarea semnului – care pare a fi marea problemă a
modernităţii – este cu siguranţă prezentă în alcătuirile realiste, dar într-un
mod oarecum regresiv, pentru că ea se
înfăptuieşte în numele unei plenitudini referenţiale, în vreme ce este vorba
dimpotrivă, astăzi, de a goli semnul şi de a lărgi la infinit obiectul său pînă
la a-i pune în cauză, într-un mod radical, estetica seculară a
«reprezentării»]. Ceea ce unii au blamat ca incoerenţă a textului nichitian,
bîlbîire daimonică, înseamnă tocmai această abolire a „reprezentării” şi jocul
haotic cu semne goale. Golite. Dar „situaţia” nu este simplu semiologică,
poetul nu face „experimente” de vocabular (necuvintele sunt altceva!), ci
ontologică. Volumul este ultima elegie – funerară - a lui Nichita.
„Sîngele nu cîntă”!(Nod 20) Da! Hemografia era posibilă în vremea mai de
demult. Acum trebuie „să cînţi” (ca într-un exerciţiu Zen) cu gura închisă,
după ce sîngele a amuțit, ca să se audă numai îngerul care te locuieşte. Este
de făcut (poate nu doar în cazul acestui volum) o comparaţie între metaforă şi
metamorfoză. Aş spune că principala figură poetică a acestui poet lipsit de loc
este tocmai metamorfoza. Fluiditatea,
trecerea formelor ectoplasmatice dintr-una în alta. Fenomen terifiant şi
stupefiant. Prezenţa frecventă a mineralului în recuzita sa poetică e tocmai o
încercare disperată de a pune lest, de a stabiliza această curgere. „Tu nu-nţelegi că cel mai greu e
sentimentul?/Tu nu-nţelegi că sentimentul unei pietre-o smulge şi-o zboară şi-o
atîrnă/şi-o pluteşte?”. Marele lanţ al fiinţei este rupt în
discontinuitatea fundamentală a simţurilor. Exemplara expunere o avem în Elegia X. Abstract Luceafăr
nichitian. Aici, în Noduri şi semne, iată un poem, Semn 6, lipsit de orice valoare în afara celei indiciale: „Pauză de gândire”. Da, poemele de aici
sunt un fel de arătări, nu
construcţii: „vulturoaica se rupe-n două/în
cuib peste ouă”. Imaginea are valoare în sine, şi are valoare, i-aş spune,
sintactică: trebuie raportată la Tot pentru a-i percepe sensul. Semnul înnodat
al imaginii. În Nod 7, de exemplu,
este descrisă aproape didactic încercarea de reconstituire a totului de
reunificare a privirii cu ochiul a sunetului cu urechea. Poemul nu mai are acel
impact vizionar din Elegia X, dar
sensul mişcării poetice este strict acelaşi. „…poate mai faci din nou din peşte piatră/poate mai faci din nou din
piatră/naştere de rîuri reci!”. Regăsirea unei funcţii pierdute – oraculare
- a limbajului, despre care noi, astăzi,
nu mai putem da seamă cu bietele noastre organe de înţelegere. Iată, de exemplu
Nod-ul 11 „Ce simte peştele spintecat,/ce simte căprioara împuşcată,/ce simte boul
la tăiere tăiat,/ce simte piatra sfărîmată,/ce simte musca tercită/ce simte
şarpele în două,/ce simte iarba veştejită,/ce simte floarea ruptă,/ce simte
puiul fiert,/ce simte oul răscopt,/ce simte stejarul retezat,/ce simte
trădătorul decapitat,/e lumina văzută”. Lumina văzută este cea din tunelul
oranj. Ce spune enunţul simplu: tema acestui volum este moartea? Moartea
sensului. Sau ne-naşterea lui, acelaşi lucru. Cuvîntul este „un cimitir fără
morţi”. Mitologia romantică a „inspiraţiei” are la Nichita o antifrază
perfectă. Lupta lui Iacob cu Îngerul este la el lupta cu daimonul. „Daimonul meu vine de departe/în gazda
făpturii mele,/eu ştiu cînd vine căci mă izbeşte/ cu ploi de stele,/…/şi pleacă
mai falnic decît tot universul/şi mie îmi lasă ca amintire doar versul/ţi
cuvînt aurit/şi se duce şi mă lasă/şi de mine nici că-i pasă/de mine care-i
sunt casă,/bărbat ţeapăn şi zîmbit” (Nod 28) Dar: „Ei bine, mi-am zis,/dacă tu eşti pretutindeni,/arată-mi-te!//el mi s-a arătat./Urla”. Este locul aici să acordăm
atenţie mottourilor volumului: primul, cel cu A murit Enkidu, este cea mai veche numire a momentului acela în
care moartea se revelează. Al doilea (surprinzător trecut de cenzura vremii)
este din Ieşirea, momentul în care
Moise sfărîmă de piciorul muntelui tablele legii cele scrise de însuşi
Dumnezeu. Inclusă într-un volum, ne întrebăm dacă scena este un nod sau un
semn. Căci avem profetul, avem scrisul, dar un scris extramundan, scrisul
absolut, dar şi distrugerea acestui scris dinaintea nevredniciei ticăloase a
oamenilor. Brusc, mi se vădeşte că volumul poate avea şi acest înţeles: o
spargere voită, a înţelesurilor. Demiurgie inversă, disperare,
dizarmonie, dispersie a lumii și a sensurilor.
Citind acest volum ai senzaţia că eşti în posesia unui vechi vas delicat
de porţelan chinezesc, spart, şi cu ale cărui cioburi se joacă serios şi
indiferent şi mirat un copil. Încă din iconica Elegie X apărea această imagine a nenomabilului căci
neperceptibilului, adevărată black holle care atrage obsesia poetului. Divinul
era acolo accesibil numai unui suprasimţ, capabil să perceapă distanţa
infinitezimală dintre cuantele universului.
Nichita renunţă însă aici la sintaxa imaginilor, volumul este, într-un
fel, o recapitulare (şi o capitulare,
din altă perspectivă, desigur). Ca un numismat ce era, observă moneta veche (id
est imaginea), aducînd-o aproape de ochi, preţeluindu-i valoarea, datînd-o, îl
interesează imaginea, nu construcţia. De aici poetica autocitării din poemul
iniţial, Căutarea tonului. Cuvîntul
fundamental, cuvîntul care numeşte absolutul nichitian este înger. Cuvîntul care numeşte identitatea
poeziei cu divinul. Cuvîntul care nu (mai) poate fi rostit. Este un act adamic
aici, ultimul probabil din volum, căci primul şi singurul! De numire a
lucrurilor. Numai că…numirea devine imposibilă, totul a mai fost spus, intri
într-o repetiţie de sine însuţi. Un text infinit, de fapt unicul, acelaşi text.
Nod-ul 11: „Toţi vulturii stăteau înţepeniţi în aer,[…]Stam rege fix, de piatră şi
de stea/ţinînd oprit cuvîntu-n gura mea,/necîntător”. E un fel de oprire a
cuvîntului, de abstragere de la emisia lui, printre detrisurile existenţei şi
ale imaginii… este lăsată să comunice tăcerea, celălalt nume al morţii.
Cuvîntul care a rămas este doar o carcasă goală, o sosie de cuvînt, o
reproducere ieftină, o contrafacere… este cuvîntul nepoetic, neziditor,
necîntător..
„Puterea, dacă e dorinţă de
dominaţie, e ambiţie stupidă. Dar dacă e act de creator şi exerciţiu al
creaţiei, dacă merge împotriva tendinţei naturale, care este ca materialele să
se amestece, ca gheţarii să se topească şi să devină mlaştini, ca templul să se
macine de timp, ca lumina şi căldura
soarelui să se risipească într-o încropeală leneşă, ca paginile
cărţilor să se încurce, atunci cînd
uzura le desprinde una de cealaltă, ca limbile să se amestece şi să degenereze,
ca puterile să se egalizeze, ca eforturile
să se echilibreze şi ca orice construcţie născută din nodul divin ce
leagă lucrurile să se desfacă în morman incoerent, atunci această putere o
slăvesc”[Antoine de Saint Exupéry, Citadela,
ed. Junimea1977, trad. Şerban Florea, p. 210] Nodul divin care leagă
lucrurile… iată ceea ce părea a fi ţinta finală a căutării poetice nichitiene,
precum la Eminescu,
de exemplu, acel număr secret pe care se sprijineau „lumea şi vecia”. Se poate
citi acest tablou de apocalipsă a desfacerii nodului divin în paralel cu Daimonul meu către mine, tulburătorul poem
din Epica magna:„Vine focul, îmi
zise, fii atent vine focul/şi-o să vezi cu ochii pietrele înmuindu-se/şi pe
caprele negre de stâncă înecându-se/în moalele stâncii./Marea, pe dânsa chiar o
s-o vezi/suptă de fluviu şi pe acestea/supte de izvoare şi pe ele/absorbite de
setea unei făpturi alergând./Ai să vezi, îmi spuse Daimonul meu,mie,/ai să vezi
cum se usucă peştii//şi cum se împuţesc balenele/cum se evaporă meduzele,/căci
îţi zic ţie, vine focul, mă auzi?/- Te aud şi ce să fac eu,/chiar dacă te aud ce
să fac eu,/eu ce pot să fac eu?…/- Schimbă-te în cuvinte, mi-a zis
Daimonul,/repede, cât mai poţi să te schimbi!/Schimbă-ţi ochiul în cuvânt/nasul
şi gura/organul bărbătesc al facerii,/tălpile alergătoare,/părul care-a început
să-ţi albească/prea des încovoiata şiră a spinării, -/schimbă-te în cuvinte,
repede, cât mai e timp!/I-am spus Daimonului: – Tu nu ştii că/vorba
arde,/verbul putrezeşte,/iar cuvântul/nu se întrupează ci se destrupează?/Am
pus un sentiment pe bronz şi tu ştii asta/şi a fiert din pricina luminii
soarelui./Am dat un nume unui copil/şi numele s-a spart de timp şi de vrăbii./-
Ştiu asta, mi-a spus Daimonul./Schimbă-te în cuvinte precum îţi zic!/”
Pînă la urmă, poetul rostește
înspăimîntătorul de care s-a ferit de-a lungul întregului volum: Pe cine trebuie să pedepsesc eu prin moartea
mea? (39). Oare nu acesta este rostul fundamental al poeziei, pare a fi
concluzia acestui volum, de a rosti înspăimîntătorul, cel care în-cremenește,
îm-pietrește?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați