„VOM COBORÎ ÎNTR-O
IMAGINE”
Moto: Mai stai, ai
răbdare…trebuie să intrăm cu prudență în povestea asta, să adulmecăm cuvintele
înainte de a le rosti, ca să nu le pierdem, după atâția ani, înțelesul”
Povestea continuă… Se împlinește unul dintre cele mai ambițioase și insolite (solitare și solare)
experiențe romanești ale ultimelor decenii. Al treilea volum al tetralogiei
„anotimpurilor” a Andreei Nanu este Insula
melc. Compozițional, firește, nimic diferit față de Ziua cea mai albă (iarna) și Numele
ei era Uitare (primăvara). Numai locul se schimbă, de fapt cele trei Locuri
în care se desfășoară acum acțiunea: Ierusalim, Roma, Atena. Soții Anna și
Maxim Tauber sunt într-o călătorie în cele trei capitale, prilejuită de
lansarea romanului Privirea Letiției.
Încerc să nu repet ceea ce am spus în prefața la cel de-al doilea volum,
insistând asupra poeticii sofisticate prin elementar a romanului. Ca și în
precedentele volume, totul este un complicat joc de oglinzi și paralelisme, menit,
cred, să evidențieze credința într-o unitate subiacentă, indestructibilă a
lumii, a timpului. Cele trei spații ale acțiunii nu sunt numai dominate de
soare (suntem într-o vară reală și simbolică) sunt, probabil nu întâmplător,
cele trei vârfuri culturale care, după cunoscuta afirmație a lui Valéry,
definesc triunghiul a ceea ce numim cultură europeană. Ceea ce nu poate fi
lipsit de sens într-un act narativ a cărui principală funcție este cea
recuperatorie, salvarea prin anamneză.
Poetica bachelardiană a elementelor pe care se fondează edificiul
ciclului romanesc ajunge în acest volum la foc și pământ. Deșertul, grădina,
apa vie, vulcanul, parfumul chiar sunt întrupări ale acestor elemente. De
altfel, maieutica simțurilor întru înțelegerea elementelor (id est a timpului)
este intenționalitatea acestei povești
arborescente. Deși prima parte poartă numele înșelător Trupul, nimic „fiziologic” primar în aceste pagini. De altfel,
Maxim însuși va răspunde într-una dintre discuțiile cu cititorii săi,
nedumeriți: Trup? Bine, dar cele ale trupului
nici măcar nu sunt prezente, personajele
nu mănâncă, nu dorm, nu au aventuri amoroase… Este și nedumerirea,
firească, a cititorilor Insulei melc. De
altfel, cam tot ce spune Maxim în legătură cu Privirea Letiției poate fi înțeles printr-o mise en abyme ca o
poetică a romanului pe care-l citiți. Pot fi izolate numeroasele pagini în care
Maxim vorbește despre Privire și avem
toată „interpretarea” romanului de față. Iar la nedumerirea de mai sus Maxim
răspunde: Transfigurare, aceasta e
singura cheie de lectură pe care v-o pot da. Dacă lucrurile există, de ce
trebuie numite în toată materialitatea lor când, nu-i așa, există și un anumit spirit care trebuie lăsat să respire.
Trupul este celebrat ca Semn și Semnificație: Dacă trupul este o povară, absența lui, însă, ne face să fim de
neconsolat.(…) O experiență nontextuală a cunoașterii… care nu este posibilă
decât dacă accepți să te întorci la trup, la simțurile care, mai mult decât
rațiunea, intuiesc prezența persoanei divine. Platonismul acesta fundamental
este substanța ideatică a narațiunii noastre. Cred că proza contemporană păcătuiește printr-un exces de ficțiune.
Uitați-vă în jur, nu ficțiunea e cea care lipsește, ci capacitatea noastră de a
capta realitatea. „Uitați-vă”, „ascultați”, „mirosiți”, „atingeți”,
„întârziați”… decalog senzorial al acestei călătorii printre simțuri.
Epicul este radicular, luxuriant, deși pare simplu. Ca și în romanele
precedente, și aici foarte importante sunt personajele secundare. Cei trei
prieteni din prima parte care alcătuiesc o „totalitate” ecumenică: evreul
Elisav, călugărul creștin Aram Davtian (restaurator de cărți, trudind să scoată la iveală cuvintele captive în
trupul cărții putrede), Ahmed, musulmanul, vor descoperi simbolic împreună
insula paradisiacă, apa în deșert, existentă mai întâi în visul și prin moartea
lui Zohar, fiul lui Elisav și al Havilei (excepțional personaj!). Mai sunt
Glika, artistă fotograf, Rafaela della Chiesa, critic de artă, Magnus Stein,
parfumier cu voluptăți de alchimist, Elena Skorda, regizoarea unui spectacol
după Moartea lui Empedocle, Nikos
Margulis, ceasornicar și vânător de timp (nu
există cimitir pentru ceasuri!). Și, firește, cei „din trecut” (ghilimelele
marchează relativizarea): Andre Durand, Ireni Kallos, Dante Gabriel Rossetti,
Frau Edelweis cu toții legați printr-o rețea subtilă și extrem de densă de
povești care desființează timpurile. Dar, mai ales, „Italianul”, Ispititorul
venit direct din Doctor Faustus spre
a propune pactul fatal al gloriei și liniștii prin uitare. De altfel, intertextualitatea
discretă e mereu prezentă, la un moment
dat aflăm o scenă coborâtă direct din Tarkovski: femeile venite la icoana
Fecioarei într-o rugăciune stranie prin intensitate pentru nașterea de prunci. În
acest context, misterioasă mi s-a părut neîntâlnirea tocmai dintre cele două
personaje principale. Anna și Maxim evoluează oarecum paralel, traiectoria lor
mi s-a desenat în minte aidoma elicelor de ADN, sunt pe drumuri diferite, arar
împreună în fiecare dintre cele trei orașe, au fiecare întâlnirile lor
destinale, experiențele lor sufletești separate. E ceva străin în con-viețuirea
lor pe traiectorii ciudat de îndepărtate uneori, pentru a se contopi mai apoi.
Anna este, într-un fel, contra-focul, femeia care stinge patimile (Revarsă liniște de veci pe noaptea mea de
patimi, cere un personaj liric celebru după o metanoia de mulți ignorată.
Numai așa se poate scăpa de monștri din Bomarzo).
Trebuie să recunoaștem, trecutul e
o vocație rezervată anumitor oameni. Toate personajele care populează acest
univers la limita fantasticului au această secretă învestitură de a purta în
sine trecutul. Port povara unor lucruri
pierdute cu mult înainte de a mă fi născut, spune unul dintre personaje. Iar
altul: eu unul prefer plăcerile memoriei
involuntare care-ți descoperă și ele,
deși în cu totul alt fel, trecutul.
Avem de-a face cu o carte barocă prin bogăția legăturilor misterioase
dintre oameni, lucruri, timpuri, evenimente, prin luxul reveriei, evanescența simbolurilor, dar, în același timp,
rară astăzi în literatura noastră, prin încrederea necomună într-o soteriologie
estetică. Pentru mine lumea trebuie să
fie mai întâi frumoasă. Îți trebuie mult curaj auctorial pentru o astfel de
afirmație tranșantă. Un roman despre
re-vrăjirea lumii, pornind de la credința că lumea însăși este un miracol de
frumusețe. Suntem în stare să acceptăm noi așa ceva? Această levitație deasupra
concretului? Această re-evaluare a structurii fundamentale mitico-narative și
sacrale a lumii? Un întreg angrenaj metaforic și simbolic este pus în mișcare
pentru a construi – țese, asemenea tapiseriei-destin a Havilei – acest roman
speranță. Nu trupul este subiectul de fapt, ci chipul. Urmărim o serie de
întru-chipări care sunt foarte asemănătoare între ele pentru că toate repetă,
mitic, un model originar. Povestește-mi-l
pe Zohar, cere Elisav, dar pentru asta e nevoie de Chip, fie el și o
fotografie developată. Sensul este, și el, un act al privirii. Care se învață.
În acest sens, fluviul narativ lent are mai puțin de-a face cu romanul,
prin ritmul interior și personaje străbatem de fapt o poveste. Și aroma de
orient justifică ritmul și compoziția de Hallima. Cei care au vocația
trecutului sunt Povestașii…sau povestașii sunt cei care știu să citească
trecutul într-un tablou, un gest, un parfum de tuberoză, o stradă prăfuită? Nu e nimic mai periculos decât o frumusețe
nestăpânită, haotică. Recentrarea omului din perspectiva în care poate
stăpâni și ivirea unui izvor în deșert, și creșterea unui copac dintr-o lacrimă
și portretul unei iubite făcut din parfum desprinde aceste personaje din
psihologia individuală și le mută în simbol și mit. Insula melc este un spațiu
utopic, retras din lume pentru că mintea
umanității e în întuneric în intervalul istoric marcat de războaie și
atrocități. Personajele cunosc un fel de fugă înainte, care este o fugă înapoi,
într-un alt timp, în imperiul sinestezic al frumuseții. Melcul aceasta
semnifică: tragism, vulnerabilitate, urmă, ochi interior, lentoare,
sensibilitate, labirint, repliere în sine însuși, izolare, timp reversibil
autocentrat, moarte.
Mi-e greu să anticipez ce loc va ocupa acest ciclu epic atipic și atopic
în istoria prozei noastre recente care arată „cu totul altfel”. Putem accepta
fie și numai că e o diversificare necesară, care ne salvează de monotonia
minimalismului și nombrilismului. Pariul este consistent și provocator. Fascinația
poveștii, o promisiune de salvare prin hipnoza cuvintelor sunt rodul unei
fantezii inepuizabile. Admirația, ca și
nostalgia, sunt respinse de
sensibilitatea omului contemporan tocmai pentru că trădează lipsa totală de
pragmatism, sugerează o stare de incertitudine, o perspectivă vagă. Suntem,
deci, în plină „logică a mulțimilor vagi”, melcul s-a retras în sine însuși.
„Între el și ce-i afarˈ/Strejuia un zid de var”. Povestea continuă a ridicat,
ca întotdeauna, aceste ziduri spre ocrotire. Într-o oază/insulă care trebuie
întotdeauna visată/căutată/păstrată. Este și îndemnul concluziv al parabolei: Să nu lași oaza să se stingă. Înmulțește
paradisul!”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Comentați